Vapaamatkustajat kuriin

Pitkään kansalaisille on toisteltu mantraa vaihtoehdottomuudesta: ”On pakko leikata ja tuohon ei ole varaa eikä enää tuohon.” Tämä tuntuu turhauttavalta siitä suuresta enemmistöstä suomalaisia, jotka hoitavat velvoitteensa yhteiskunnalle, maksavat verot ja antavat oman panoksensa Oy Suomi Ab:lle.

Sitten on kuitenkin se pieni joukko yltiörikkaita ihmisiä, jotka katsovat oikeudekseen harjoittaa ”luovaa verosuunnittelua” ja piilottaa varallisuutensa veroparatiiseihin. Tässä suhteessa panamalaisesta asianajotoimistosta tapahtunut tietovuoto on erittäin tervetullut ja se pakottaa viimeistään nyt viranomaiset ja lainsäätäjät toimiin näiden vapaamatkustajien laittamiseksi kuriin.

OECD:n arvioiden mukaan veronkierron seurauksena valtiolta jää saamatta noin kymmenesosa yhteisöverojen tuotoista.

Kyseessä ei ole mikään pikkusumma ja Suomessa tämä tarkoittaa vuositasolla pahimmillaan 400 miljoonan euron lovea valtiontaloudessa. Nämä sadat miljoonat voisivat olla hyötykäytössä parantamassa maamme koulutus- ja terveydenhoitojärjestelmää.

Valtion ohella veronkierto ja siihen liittyvä harmaa talous haittaa myös kilpailua ja asettaa yrittäjät eriarvoiseen asemaan. Julkishallinnolla on reilun kilpailun edistämisessä tärkeä rooli ja sen ostamat palvelut on hankittava toimittajilta, jotka ovat hoitaneet yhteiskunnalliset velvoitteensa.

Eurooppalaisella tasolla tulee tehostaa automaattista tietojen vaihtoa viranomaisten välillä sekä velvoittaa yritykset ilmoittamaan mihin maahan ne maksavat veronsa. Euroopan unionin jäsenvaltioiden tulee viipymättä hyväksyä komission esitykset Euroopan sisäisen ja ulkoisen veronkierron katkaisemiseksi lopullisesti.

Toivottavasti maan hallitus viimeistään nyt ryhtyy puuttumaan kunnolla veronkiertoon ja unohtaa tehokkaan katumisen mallit veronkiertäjille ja hallintarekisterit. Tehokkaat keinot on jo olemassa mutta onko tahtoa?

Toiminnan veroparatiiseja ja harmaata taloutta vastaan ei pitäisi olla ideologista vastakkainasettelua oikeiston ja vasemmiston välillä vaan yhteistyötä kaikkien niiden, jotka haluavat turvata hyvinvointivaltion oikeudenmukaisen rahoituksen.

Jani Kokko

varapuheenjohtaja

SDP:n Keski-Suomen piiri ry.

Muurame