Peruspalveluministeri Susanna Huovisen kolumni: Hallitusten toimintakykyä on arvosteltu aina

Hallitusten toimintakykyä on arvosteltu aina

Pitkäaikaisena kansanedustajana olen saanut seurata läheltä jo useamman hallituksen toimintaa. Kahdessa niistä olen saanut olla ministerinä mukana. Tällä kokemuksella voin sanoa, että nykyisen hallituksen arvostelu ja toimintakyvyn epäily ei ole mikään uusi ilmiö. Näin on ollut aina.

Demokratiaan kuuluu kriittinen keskustelu ja opposition pitääkin haastaa hallitusta. Usein tämä tapahtuu epäilemällä istuvan hallituksen toimintakykyä. Tosin nykyinen oppositiokin on ottanut käyttöönsä varsin räväkän sanavaraston puhumalla järkyttävistä sotkuista ja käsittämättömistä kriiseistä. Varsinkin kokeneilta keskustalaisilta odottaisi ehkä hiukan maltillisempia arvioita. Vai katsotaanko tarkemmin, millaisissa kamalissa kriiseissä myös heidän hallituskausillaan on vellottu?

On totta, että pääministeri Kataisen hallitus on ollut hankalan edessä: eurokriisi on riepotellut koko maanosaamme ja viennistä riippuvaisena kansantaloutena, tämä on näkynyt taloudessamme ja työllisyydessämme. Hallitus on jo tähän mennessä sopeuttanut viiden miljardin edestä, jotta velkaantuminen ei lähtisi lapasesta ja jotta hyvinvointiyhteiskunnan perustasta voitaisiin pitää kiinni.

Näistä toimista huolimatta talouden kuva ei ole toivotusti muuttunut. Tilanne on edelleen synkkä vaikka viennissä on jo nähtävissä heikkoja elpymisen merkkejä. Siksi hallitus joutuu nyt arvioimaan, kuinka paljon voidaan vielä tehdä veronkorotuksia ja säästöjä ilman, että se vaikuttaa heikentävästi orastavaan talouskasvuun. Tällaisena vaikeana aikana hallituksen arvovalinnat ovat olleet tärkeitä: ihmisten sosiaaliturvaan ei ole puututtu.

Poliittisessa keskustelussa oppositiovoimat mieluusti kritisoivat ja kauhistelevat. Vaihtoehtoja kuulee valitettavan vähän. Miten oppositio hoitaisi kestävyysvajeen ongelmaa? Entä miten ratkaista välttämätön kuntauudistus? Sote-asiassa Keskusta on esitellyt oman mallinsa, joka sekin todennäköisesti törmäisi jonkinlaisiin perustuslakiongelmiin. Eikö siis olisi reilua tunnustaa, että tilanne ei ole mustavalkoinen eikä vaikeisiin ongelmiin ole löydettävissä helppoja ja yksinkertaisia ratkaisuja.

Suomi ja me kansalaiset tarvitsemme nyt laajaa yhteistyötä ja monipuolista kokemusta oikeiden ratkaisujen tueksi. Tätä keskustelua hallitus on käynyt jo pitkään asiantuntijoiden kanssa ja keskustelu tulee jatkumaan. Järkyttymisellä ja kauhistelulla kun ei pitkälle pötkitä.

Susanna Huovinen

Peruspalveluministeri