Peruspalveluministeri Susanna Huovinen Viitasaarella ja Saarijärvellä: Sotessa ei kalkkiviivoilla kompuroida

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen on vakuuttunut, että sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus saadaan onnistuneesti satamaan. – Edistämisen kehittäminen saa jo riittää, nyt tarvitaan rohkeita päätöksiä ja päätösten määrätietoista toteuttamista, Huovinen sanoi puhuessaan tänään Viitasaarella ja Saarijärvellä. Hänen mukaansa parlamentaarisen ohjausryhmän työ on edennyt hyvässä ja rakentavassa hengessä. – Kukaan ei halua kalkkiviivoilla kompuroida ja ryhmämme on sitoutunut viemään suomalaisten sosiaali- ja terveyspalvelut hallitusti kestävämmälle pohjalle, Huovinen totesi.

Ministeri Huovinen muistutti puheessaan myös Euroopan parlamentin vaalien tärkeydestä, myös terveyspoliittisesta näkökulmasta. – Turvallisuus- ja ympäristöuhkien ohella meidän on huolehdittava terveysriskien minimoimisesta yhdessä muiden kanssa – ilmansaasteet tai tarttuvat taudit eivät ymmärrä pysähtyä maiden rajoille passitarkastukseen emmekä voi tuudittautua Suomessakaan siihen, että tarttuvien tautien aika olisi ohi. Kansalaisten suojeleminen vaatii laajaa kansainvälistä yhteistyötä, jota ei voida hoitaa hokemalla EU:n vastaisia iskulauseita, Huovinen painotti.

Susanna Huovinen iloitsi siitä, että vaikeassa taloustilanteessa on nähtävissä myös valopilkkuja. – Suurin ilonaihe koko Suomessa löytyy meiltä Keski-Suomesta, Äänekoskelta. Metsä Groupin biotehtaan jätti-investointi on osoitus suomalaisen elinkeinoelämän kyvystä uudistua ja uskalluksesta investoida. Ehkäpä hallitusta yhteisöveropäätöksistä rankasti kritisoineet voisivat nyt myöntää uudistuksen olleen tärkeä etappi suomalaisen osaamisen, työn ja hyvinvoinnin varmistamiseksi, totesi Huovinen.