Kulttuurin voimaa

Sain olla valtiovarainministeri Rinteen ja monien muiden tovereiden kanssa Lohikosken työväenyhdistyksen 110- vuotisjuhlassa. Olipa upea juhla! Soittokunta Kajastuksen tahdeilla juhlayleisö pääsi oikeaan tunnelmaan, yhdistyksen puheenjohtaja kuvasi yhdistyksen vaiheita hienosti ja puolueen puheenjohtaja piti aatteellisen puheen. Erityisen suuresti arvostan kuitenkin sitä, että juhlassa nähtiin näytelmä, joka kuvasi paitsi yhdistyksen koko kaupunkimme historiaa niin musiikin kuin tarinan avulla.

Esiintyjien joukossa oli monia tuttuja, samoin esityksen taustajoukoissa. Mieleen tulivat monet mukavat muistot esimerkiksi Jyväskylän työväenteatterin esityksistä Ainolassa ja muualla. Lisäksi muistelin monia puolueemme tilaisuuksia, joissa olen itsekin saanut puheiden lisäksi esittää voimistelua, tanssia ja näytelmiä. Olihan Tarja Halosen ensimmäisellä presidentinvaalikampanjassa mukana myös eduskuntaryhmämme naisten esiintymisryhmä Kuusikko.

SDP:llä onkin vahvan aatepohjan lisäksi vahva kulttuuriosaaminen. Alusta lähtien työväentaloille on kokoonnuttu paitsi ottamaan kantaa myös laulamaan, soittamaan, painimaan, tanssimaan ja voimistelemaan. Tuon kulttuuriosaamisen vaaliminen tulee olla kunnia-asiamme. Tätä moni yhdistys kuten myös oma Jyväskylän työväenyhdistyksemme on tehnyt ansiokkaasti.

Tätä laajaa osaamistamme ja kulttuurin tuntemustamme meidän pitäisi osata myös hyödyntää enemmän. Välillä vaikuttaa siltä, että meidän kulttuuripoliittiset avauksemme ovat aika vähissä emmekä tavoita esimerkiksi kulttuurin, taiteen, tieteen ja liikunnan parissa toimivia laajoja kansanjoukkoja kuten ennen. Toivonkin, että kaikki me eduskuntavaaleissa ehdolla olevat otamme omiin kampanjoihimme mukaan myös kulttuuriasiat. Uskon lisäksi, että monen kannattajamme on helpompi tulla mukaan tilaisuuksiin, jossa on tarjolla asioiden ohella myös muuta ohjelmaa. Ja sitä osaamista joukoistamme kyllä löytyy, kunhan huomaamme vain kysyä.

Susanna Huovinen

kansanedustaja, peruspalveluministeri